Pinnacle Studio Biblioteka

Pinnacle Studio Biblioteka

Tworząc grafikę animowaną  i filmy w zaciszu swojej "KAŃCIAPY DLA FACETÓW" zakupiłem program Pinnacle Studio Ultimatum 23. Pracując z innymi programami edytującymi filmy Jak Adobe After Effect i Pro, HitFilm Express i Pro, czy ostatnio wchodząca gwiazda Wschodu Filmora9 i Pro.

Rozmawiając z producentem, uzyskałem możliwość współpracy z nimi i otrzymałem własny link do ich sklepu ,gdzie możecie zakupić produkt online, a Ja uzyskam profity od sprzedaży. 



Link do sklepu Pinnacle studio ultimate 23
Obrazek jest linkiem do sklepu

Praca z programem Pinnacle Studio - na podstawie pinnaclesys.com

BIBLIOTEKA
Biblioteka programu Pinnacle Studio to narzędzie do katalogowania i zarządzania wszystkimi zasobami plików, które można wykorzystać podczas tworzenia własnego projektu. Jest wyświetlana w formie panelu i dostępna z poziomu karty Edytuj. Zadaniem Biblioteki jest umożliwienie użytkownikowi wyboru i zastosowania segmentów wideo, zdjęć, dźwięków, efektów przejść, tytułów oraz innych „zasobów” (tak są one często nazywane) do filmów — możliwie najłatwiej, najszybciej i najbardziej intuicyjnie.



Biblioteka zawiera elementy nawigacyjne do przeszukiwania zasobów multimedialnych (ikony po lewej) i przeglądarkę do sprawdzania oraz wybierania zasobów (po prawej).






Co znajduje się w Bibliotece?

Biblioteka zawiera następujące kategorie multimediów i materiałów:

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Pojemniki projektu — Pojemniki projektu to wirtualne foldery służące do przechowywania zasobów. Są one tworzone w sposób automatyczny podczas operacji importowania; można również tworzyć je ręcznie w celu uporządkowania zasobów w zależności od potrzeb (np. według projektów). Więcej informacji można znaleźć w punkcie Pojemniki projektu.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Projekty — Wirtualny folder, w którym są automatycznie wyszczególniane projekty filmów i dysków użytkownika w programie Pinnacle. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Projekty.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Kolekcje — Elastyczne foldery wirtualne, które można tworzyć w różnych celach. W odróżnieniu od pojemników projektu kolekcje nie są tworzone automatycznie, co pozwala uzyskać nad nimi pełną kontrolę. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Kolekcje.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Efekty — „Efekty” to pojęcie zbiorcze obejmujące szeroki zakres narzędzi oprogramowania do wykonywania operacji na materiałach multimedialnych. Efekty mogą być różnorodne: od praktycznych (Jasność i kontrast) do spektakularnych (Płomień fraktalny). Zapewniają one niezliczone sposoby dodawania kreatywnych elementów do tworzonego materiału. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Efekty.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Przejścia — Przejście jest specjalnym animowanym efektem, za pomocą którego można wygładzić lub podkreślić miejsce, w którym kończy się jeden klip, a zaczyna następny. Najczęściej spotykanymi typami przejść są zanikanie, wytarcie i rozproszenie. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Przejścia.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Efekty dźwiękowe — Trzaśnięcie drzwiami, zderzenie samochodów i szczekanie psów — efekty dźwiękowe zapewniają szeroką gamę dźwięków, które można wykorzystać, tworząc ciekawe projekty. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Dźwięk i muzyka.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Tytuły— Tytuły pozwalają dodać do projektu tekst i inne elementy. Od ciekawego, animowanego tytułu 2D lub 3D na wstępie do przewijanej listy napisów końcowych — tytuły mogą spełniać rolę rozrywkową i informacyjną. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Edytor tytułów.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Montaże i szablony — Dostępne są liczne profesjonalnie opracowane sekwencje, które umożliwiają błyskawiczne uatrakcyjnienie tworzonych projektów. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Montaże i szablony.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Scena dźwiękowa — Kolekcja muzyki z narzędzia ScoreFitter, którą można wykorzystać w ścieżkach dźwiękowych. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Dźwięk i muzyka.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 • Triple Scoop Music — Kolekcja muzyki premium do ścieżek dźwiękowych, którą można kupić, aby wykorzystać we własnych projektach.

• Menu dysku — Te szablony menu dysku można wykorzystać w projektach wyłącznie po włączeniu karty Utwórz DVD pochodzącej ze starszej wersji programu. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Projekty dysków. Zasoby są wyświetlane w postaci ikon lub elementów tekstowych w sekcjach, które można zwijać i rozwijać. Foldery mogą odpowiadać rzeczywistym katalogom systemu plików komputera lub wirtualnym grupom bazującym na ocenach, typie plików, dacie utworzenia lub przynależności do kolekcji zdefiniowanej przez użytkownika. Użytkownik może także wykorzystać obserwowane foldery w celu automatycznego monitorowania i importowania plików multimedialnych dodawanych do folderów, które chce obserwować. Informacje na temat aktywowania obserwowanych folderów: Obserwowane foldery. Jeśli użytkownik korzysta z obserwowanych folderów, do drzewa zasobów w Bibliotece dodawana jest gałąź Multimedia z biblioteki. Gałąź Multimedia z biblioteki jest również dodawana, jeśli program Pinnacle Studio wykryje bibliotekę pochodzącą z poprzedniej wersji programu Pinnacle Studio (aby gałąź była zapełniana informacjami, należy włączyć obserwowane foldery).

* Aby otworzyć Bibliotekę 1 Na karcie Edytuj wykonaj jedną z następujących czynności: 

• Kliknij opcję Biblioteka (pod paskiem menu) i użyj paska nawigacji w celu wybrania kategorii multimediów lub materiałów, którą chcesz przeszukać.
• Na pasku nawigacji kliknij kategorię, którą chcesz przeszukać. Nastąpi automatyczne przełączenie do panelu Biblioteka.


Natychmiastowa gratyfikacja: SmartMovie

Oprócz wcześniej wymienionych podstawowych funkcji Biblioteka oferuje parę dopasowanych narzędzi do automatycznego tworzenia kompletnego projektu przy użyciu zasobów multimedialnych określonych przez użytkownika. Wystarczy wybrać sekwencje zdjęć lub wideo, wprowadzić kilka ustawień i uruchomić. Można wyeksportować projekt wygenerowany przez program Studio bez dalszych modyfikacji lub dopracować go za pomocą ręcznej edycji, w zależności od preferencji. Więcej informacji można znaleźć w punkcie SmartMovie.

Zrozumienie działania Biblioteki

Ważną kwestią jest zrozumienie, w jaki sposób są przechowywane zasoby Biblioteki i informacje na ich temat. Zrozumienie działania bibliotekiPrzechowywanie zasobów Biblioteki Każdy z zasobów w Bibliotece — każdy klip, dźwięk, przejście itp. — odpowiada plikowi w miejscu przechowywania w lokalnym systemie komputerowym. Biblioteka nie zawiera tych plików i nigdy ich nie modyfikuje, chyba że zostanie wydane określone polecenie. Biblioteka zawiera nazwy, lokalizacje i właściwości tych plików w wewnętrznej bazie danych. Przechowywane informacje obejmują również etykiety i oceny, którymi zostały oznaczone określone elementy. Zrozumienie działania biblioteki Baza danych Pliki, które wchodzą w skład bazy danych Biblioteki, są przechowywane w folderze z dostępem na poziomie pojedynczego użytkownika, a nie na zasadzie ogólnego dostępu w systemie Windows. Jeśli program Pinnacle Studio na danym komputerze jest używany przez wielu użytkowników mających indywidualne nazwy logowania, dla każdego użytkownika zostanie utworzona oddzielna Biblioteka. Zrozumienie działania biblioteki Brakujące multimedia Czynności takie jak dodawanie, usuwanie i zmienianie nazwy zasobów Biblioteki są czynnościami bazodanowymi, które nie mają wpływu na same pliki multimedialne. W przypadku usunięcia zasobu z Biblioteki opcja w oknie potwierdzenia umożliwia wykonanie kolejnego działania i usunięcie również rzeczywistego pliku, ale ta opcja jest domyślnie wyłączona. Taką czynność należy wykonać samodzielnie. Z tego samego względu, gdy plik zasobów zostanie usunięty lub przeniesiony w Eksploratorze Windows lub innej aplikacji poza programem Pinnacle Studio, zapis w bazie danych dla tego pliku będzie nadal istnieć. W związku z tym, że Biblioteka nie może uzyskać dostępu do pliku, do pliku zostanie dodana grafika błędu. Jeśli plik nadal istnieje, ale został przeniesiony do innego folderu lub na inne urządzenie, w łatwy sposób można powtórzyć powiązanie go w Bibliotece. Należy kliknąć dwukrotnie element, aby zostało wyświetlone standardowe okno dialogowe Otwórz plik, za pomocą którego można wskazać nową lokalizację pliku.

Aby sprawdzić, czy w Bibliotece nie ma brakujących plików, należy przejść do specjalnej podsekcji Wszystkie multimedia > Brakujące multimedia drzewa zasobów.

Zrozumienie działania biblioteki Multimedia z biblioteki Kategoria Multimedia z biblioteki jest wyświetlana tylko, jeśli są włączone obserwowane foldery lub jeśli bieżąca wersja programu Pinnacle Studio wykryje poprzednią bibliotekę (patrz Obserwowane foldery). W większości przypadków można korzystać z pojemników projektu zamiast gałęzi Multimedia z biblioteki. Gałąź Multimedia z biblioteki zawiera standardowe pliki multimedialne znajdujące się w systemie, pogrupowane w podsekcjach Zdjęcia, Wideo i Audio. Obsługiwanych jest wiele standardowych typów plików. Przeznaczenie czwartej podsekcji Brakujące multimedia opisano poniżej. Zrozumienie działania biblioteki Karty lokalizacji Edycja projektu wideo obejmuje koordynację różnych multimediów oraz innych zasobów, którymi dysponuje użytkownik. Podczas pracy użytkownik wielokrotnie przeszukuje różne części Biblioteki, które są związane z projektem. Oczywiście od czasu do czasu zmianie ulegną również opcje przeglądania i filtrowania — jest to uzależnione od przeglądanego materiału.

Tak jak w przypadku przeglądarki internetowej z wierszem kart, które umożliwiają sprawne przechodzenie między wieloma otwartymi stronami, również w Bibliotece można w trakcie pracy utworzyć i skonfigurować karty lokalizacji. Karty umożliwiają bezpośredni dostęp do każdej z różnych lokalizacji, w których użytkownik obecnie pracuje.

W tym miejscu trzy karty zapewniają dostęp do multimediów wymaganych przez różne części projektu dysku. Wskaźnik myszy znajduje się w pozycji, która umożliwia utworzenie nowej karty. Aby zamknąć kartę, należy kliknąć ikonę x po prawej stronie podpisu karty. Aby ustawić lokalizację aktualnej karty, należy kliknąć nazwę w drzewie zasobów. Zmiany opcji wyświetlania i filtrowania, gdy karta jest aktywna, są zachowywane między operacjami uzyskiwania dostępu.

Nawigator

Pełna gama zasobów Biblioteki jest uporządkowana w formie drzewa zasobów, którego struktura i ogólne zasady użycia są takie same jak w przypadku systemów plików obsługiwanych w Eksploratorze Windows. Po wybraniu lokalizacji w Nawigatorze nazwa folderu pojawia się na podpisie aktywnej karty lokalizacji, a jego zawartość jest wyświetlana w sąsiadującej przeglądarce.

Po najechaniu wskaźnikiem myszy na pasek nawigacji (po lewej) w panelu Biblioteka zostanie otworzona lista kategorii w drzewie zasobów.



Pojemniki projektu

Pojemniki projektu to wirtualne foldery do przechowywania zasobów. Są one tworzone w sposób automatyczny podczas operacji importowania; można również tworzyć je ręcznie w celu uporządkowania zasobów w zależności od potrzeb (np. według projektów). Foldery są domyślnie oznaczane datą importu, jednak użytkownik może kliknąć folder prawym przyciskiem myszy, aby zmienić jego nazwę, a następnie kliknąć przycisk Utwórz nowy pojemnik projektu, aby dodać nowy pojemnik. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23Tworzenie nowego pojemnika projektu 1W drzewie Zasoby biblioteki, w gałęzi Pojemniki projektu kliknij przycisk Utwórz nowy pojemnik projektu. 2Wpisz nazwę pojemnika i kliknij przycisk OK. Pojemnik zostanie dodany na końcu listy zawierającej pojemniki projektu. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Zmiana nazwy pojemnika projektu 1W drzewie Zasoby biblioteki, w gałęzi Pojemniki projektu kliknij pojemnik projektu prawym przyciskiem myszy, a następnie zaznacz polecenie Zmień nazwę. Bieżąca nazwa jest wyróżniona. 2 Wpisz nową nazwę pojemnika. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23Usuwanie pojemnika
•W drzewie Zasoby biblioteki, w gałęzi Pojemniki projektu kliknij pojemnik projektu prawym przyciskiem myszy, a następnie zaznacz polecenie Usuń pojemnik projektu.

Projekty

Kategoria Projekty zawiera projekty filmów i dysków użytkownika w programie Pinnacle Studio. Projekt można bezpośrednio z Biblioteki i rozpocząć jego edycję. Można również dodać go do osi czasu innego projektu, aby pełnił funkcję zwykłego klipu.

Kolekcje

Podobnie jak pojemniki projektu kolekcje to wirtualne foldery. Jednak kolekcje nie są tworzone automatycznie (poza dwoma wyjątkami). Zapewnia to pełną elastyczność tworzenia ich w dowolnym celu i usuwania. Z punktu widzenia Biblioteki Kolekcja jest po prostu odmiennym grupowaniem zasobów — zestawem elementów Biblioteki bez zasady organizacji. Użytkownik może mieć określony powód zgromadzenia danych plików w ramach określonej kolekcji, ale Biblioteka nie musi znać kryteriów tej klasyfikacji. Jedna specjalna kolekcja, o nazwie Najnowszy import, jest automatycznie aktualizowana po każdej czynności importu w celu wyświetlenia dodanych multimediów. Od razu po przeprowadzeniu importowania użytkownik może przejść do tej kolekcji i rozpocząć pracę z nowym materiałem. Inną automatycznie generowaną kolekcją jest Najnowsza inteligentna kreacja, w której przechowywane są multimedia, które zostały wybrane przez użytkownika do ostatniej produkcji SmartMovie. Obsługiwane są również kolekcje o strukturze hierarchicznej. Kolekcje najwyższych poziomów w hierarchii są używane jako podsekcje sekcji Kolekcje.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Aby utworzyć nową kolekcję 1-Kliknij ikonę w wierszu nagłówka sekcji Kolekcje i wprowadzić nazwę w wyświetlonym polu tekstowym. 2-Zakończ proces, naciskając klawisz Enter. Porada: Można również wybrać opcję Dodaj do kolekcji > Utwórz nową kolekcję w menu kontekstowym zasobu. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Aby zarządzać kolekcjami 1Kliknij kolekcję prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie umożliwiające zmianę nazwy lub usunięcie kolekcji bądź polecenie umożliwiające utworzenie kolekcji podrzędnej, dla której aktualna kolekcja jest folderem nadrzędnym. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Aby zorganizować kolekcję
•Przeciągnij i upuść kolekcję w Nawigatorze za pomocą myszy. Przeciągnięta kolekcja staje się kolekcją podrzędną, gdy zostanie umieszczona w innej kolekcji. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Wyświetlanie zasobów pogrupowanych w kolekcje Kliknięcie nazwy kolekcji spowoduje wyświetlenie jej w przeglądarce. Gdy wskaźnik myszy znajdzie się na wyszczególnionym zasobie, kolekcje, do których należy zasób, są podświetlane w Nawigatorze. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Działania związane z zasobami pogrupowanymi w kolekcje Te działania mogą być wykonywane z poziomu menu kontekstowego dowolnego elementu kolekcji. Aby wykonać działania na grupie elementów, najpierw należy wybrać je za pomocą wskaźnika myszy (w razie potrzeby z użyciem kombinacji Ctrl + kliknięcie i Shift + kliknięcie w celu wybrania wielu elementów) lub przez otoczenie elementów ramką. Następnie należy kliknąć w wybranym zakresie prawym przyciskiem myszy, aby uzyskać dostęp do menu kontekstowego. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Aby dodać do kolekcji •Wybierz docelową kolekcję w podmenu Dodaj do kolekcji, aby dodać wybrane elementy. Porada: Można również przeciągnąć wybrane elementy do kolekcji docelowej. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Aby usunąć elementy z kolekcji •Kliknij polecenie Usuń, aby usunąć element (lub elementy) z kolekcji. Elementy multimediów znajdujące się poniżej, jak standardowo ma to miejsce w przypadku Biblioteki, nie zostaną usunięte, w związku z czym usunięcie wideo lub innego elementu z kolekcji w Bibliotece nie spowoduje usunięcia pliku multimedialnego z innych lokalizacji.

Ulubione

Korzystając z Ulubionych, można szybko oznaczać i wyszukiwać wybraną zawartość, na przykład ulubione efekty, przejścia czy tytuły. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Oznaczanie zawartości jako Ulubione 1Kliknij kategorię na panelu Nawigacja w Bibliotece. 2W bibliotece, w obszarze przeglądarki, kliknij miniaturę prawym przyciskiem myszy, a następnie zaznacz polecenie Dodaj do ulubionych. Polecenie jest wyświetlane tylko, gdy kategoria obsługuje ulubione.



Zawartość oznaczona jako ulubiona jest wyświetlana w górnej części Biblioteki, w folderze Ulubione (jeśli zawartość jest uporządkowana według folderów). Do każdego typu zawartości przypisany jest oddzielny folder Ulubione. Dostęp do niego można uzyskać z poziomu odpowiedniej kategorii na panelu Nawigator.

Zarządzanie zasobami Biblioteki

Multimedia oraz inne zasoby są organizowane w Bibliotece na kilka sposobów. Na przykład materiały dostępne razem z programem Pinnacle Studio, takie jak szablony, tytuły, przejścia i efekty, są dodawane do Biblioteki po zainstalowaniu aplikacji. Jeśli są włączone obserwowane foldery, Biblioteka automatycznie wykrywa pewne zasoby w systemie przez regularne skanowanie standardowych lokalizacji plików multimedialnych systemu Windows. Użytkownik może dodać własne obserwowane foldery (patrz poniżej). Będą one również automatycznie aktualizowane. Można również importować multimedia ręcznie, korzystając z jednej z wielu metod.

Obserwowane foldery

Użytkownik może włączyć obserwowane foldery, aby monitorować katalogi na komputerze. Jeśli w obserwowanym folderze lub w jego podfolderze zostaną umieszczone pliki multimedialne, takie jak klipy wideo, staną się one automatycznie częścią gałęzi Biblioteka multimediów, w Drzewie zasobów. Aktualizacja następuje przy każdym uruchomieniu aplikacji oraz podczas pracy aplikacji. Obserwowane foldery można skonfigurować na stronie Obserwowane foldery w panelu sterowania Konfiguracja. W przypadku każdego dodanego folderu można określić, czy mają być wyszukiwane jedynie pliki multimedialne jednego typu czy pliki multimedialne wszystkich typów. Więcej informacji: Konfiguracja.

Importowanie

Jeśli użytkownik zamierza zaimportować dużo różnych materiałów multimedialnych z nośników analogowych, takich jak taśma VHS, należy kliknąć przycisk Importuj, który znajduje się w pobliżu górnej krawędzi okna aplikacji, aby otworzyć moduł Importer. Pełne informacje: Moduł Importer.
Szybkie importowanie: Przycisk Szybkie importowanie


u góry po lewej stronie Biblioteki powoduje otwarcie okna dialogowego pliku Windows w celu umożliwienia szybkiego importowania plików z dysku twardego lub innego lokalnego nośnika danych. Dla podanych plików zostaną utworzone nowe foldery w odpowiednich kategoriach multimediów (wideo, audio, zdjęcia i projekty). Oprócz tego zaimportowane elementy zostają dołączone do kolekcji Ostatni import. Bezpośrednie importowanie za pomocą metody „przeciągnij i upuść”: Aby wybrać i zaimportować elementy w ramach pojedynczej czynności, należy przeciągnąć elementy z okna Eksploratora Windows lub pulpitu i upuścić w przeglądarce. Nowe elementy są natychmiast wyświetlane w kolekcji Ostatni import, która zostanie utworzona, jeśli będzie to konieczne.

Eksportowanie bezpośrednio z Biblioteki

Wszelkie zdjęcia, materiały wideo, pliki audio lub projekty na panelu Biblioteka można wyeksportować bezpośrednio, bez zmian, do usługi w chmurze lub na dysk za pomocą poleceń menu kontekstowego opisanych poniżej. Więcej opcji eksportowania zawiera polecenie Eksportuj z menu kontekstowego. Pełne informacje: Moduł Exporter. Aby zapisać zasób z Biblioteki na dysku, należy wybrać polecenie Nagraj obraz dysku z menu kontekstowego. Można nagrać tylko plik lub obraz dysku, jeśli został przygotowany. Po wybraniu kilku zasobów i zastosowaniu polecenia Nagraj obraz dysku wszystkie zasoby zostaną umieszczone w oknie dialogowym Nagraj pliki na dysku. Można dodać kolejne zasoby przez kliknięcie ikony Plik i ich wyszukanie. Ponadto jest też możliwe usunięcie plików z listy przed ich nagraniem.

Usuwanie elementów z Biblioteki

Aby usunąć element z Biblioteki (lub grupę składającą się z wielu elementów), należy wybrać opcję Usuń zaznaczone z menu kontekstowego lub nacisnąć klawisz Delete. Zostanie wyświetlone okno z pytaniem o potwierdzenie listy plików multimedialnych do usunięcia z bazy danych Biblioteki. Domyślnie same pliki multimedialne nie będą objęte tą czynnością, ale za pomocą opcji Usuń z Biblioteki i Usuń można w razie potrzeby usunąć również te pliki. Należy zachować ostrożność, ponieważ to polecenie obsługuje wszystkie typy zasobów Biblioteki, w tym projekty Pinnacle Studio, jeśli zostaną zaznaczone. Jeśli zostaną usunięte wszystkie pliki znajdujące się w folderze, folder zostanie ukryty w Bibliotece.

Przeglądarka

Przeglądarka Jest to obszar, w którym wyświetlane są zasoby multimedialne Biblioteki: materiały wideo, audio, zdjęcia, projekty, kolekcje oraz materiały, które są dostępne dla użytkownika i mogą być użyte w projektach filmów i dysków. Elementy są wyświetlane w formie listy zapisów tekstowych lub jako siatka ikon. Wizualne typy zasobów jako ikony wykorzystują obrazy miniatur, a inne typy wykorzystują symbole graficzne. Biblioteka nie byłaby zbyt pomocna, gdyby przeglądarka wyświetlała jednocześnie wszystkie zasoby. Właśnie dlatego jest ona wyposażona w wiele elementów sterujących pozwalających wyeliminować elementy, które nie odpowiadają określonym wymaganiom użytkownika. Więcej informacji można znaleźć w punkcie „Wybór elementów do wyświetlenia”. Sterowanie wyświetlaniem w przeglądarce Na pasku w stopce Biblioteki znajduje się grupa elementów sterujących służących do obsługi ogólnych funkcji zarządzania sposobem prezentowania zasobów w przeglądarce. Przycisk Widok scen służy do uruchamiania trybu, w którym w przeglądarce wyświetlana jest oddzielna ikona lub zapis tekstu dla każdej sceny w pliku wideo. (Zgodnie z opisem w punkcie Wykrywanie scen wideo, scena to, najogólniej rzecz ujmując, część pliku wideo). Więcej informacji na temat informacji wideo w Bibliotece można znaleźć w punkcie Wykrywanie scen wideo. Przycisk Widok miniatur umożliwia przełączanie wyświetlania zasobów w postaci miniatur, a nie linii tekstu. Podręczna lista kontrolna powiązana z przyciskiem pozwala na wybór wartości i elementów sterujących, które pojawiają się obok miniatur w przeglądarce. Przycisk Widok szczegółów umożliwia przełączanie na inny tryb wyświetlania, w którym zasoby są widoczne w postaci linii tekstu. Podręczna lista kontrolna związana z tym przyciskiem pozwala na wybór pól tekstowych do wyświetlenia. Suwak Powiększenie służy do powiększania miniatur, aby móc je dokładniej obejrzeć, lub ich odsuwania w celu uzyskania widoku poglądowego. Suwak zawsze znajduje się z prawej strony paska stopki.

Miniatury i szczegóły

Większość typów zasobów Biblioteki obsługuje podgląd w przeglądarce Biblioteki. Taka możliwość jest wskazywana przez przycisk podglądu na ikonie zasobu oraz obecność polecenia Podgląd w jego menu kontekstowym. Należy również pamiętać, że większość typów zasobów można przeglądać na samej ikonie, używając kombinacji Alt + kliknięcie na przycisku odtwarzania. Kliknięcie przycisku podglądu na środku ikony zasobu spowoduje załadowanie elementu do narzędzia Odtwarzacz w celu uzyskania podglądu. W niektórych wypadkach, np. po wybraniu polecenia Edytuj sceny, wyświetlane jest wyskakujące okno odtwarzacza. * Przełącznik trybu widoku 3D Jeśli wyświetlana jest stereoskopowa zawartość 3D, pojawia się Przełącznik trybu widoku 3D. Po otwarciu narzędzia Odtwarzacz do zdjęć, materiałów wideo i projektów używany jest domyślny tryb z ustawień podglądu w Panelu sterowania. Ikona bieżącego trybu pojawia się obok strzałki rozwijanej używanej do przełączania trybów. Dostępne tryby to: Lewe oko, Prawe oko: Podgląd stereoskopowej zawartości może być tak ustawiony, aby był wyświetlany tylko widok lewo- lub prawostronny. Umożliwia to uproszczenie widoku, gdy podgląd stereoskopowy jest niepotrzebny. Edycja przebiega wówczas jak w przypadku filmu 2D. Dwa obrazy obok siebie: Ten tryb umożliwia wyświetlanie klatek dla obojga oczu sąsiadująco w poziomie, przy czym widok lewego oka znajdzie się po lewej, a prawego po prawej. Podczas edytowania nie jest potrzebny żaden sprzęt stereoskopowy. Różnicowe: Ten tryb nadaje się do łatwiejszego wykrywania głębokości obrazu, a szczególnie do wykrywania obszarów o zerowej głębokości. Tryb Różnicowe wskazuje 50% szarość dla obszarów, w których do obu oczu dociera identyczna informacja. Różnica kolorów jest wskazywana, gdy obszary nie są identyczne. Jeśli materiał 2D jest dodawany do stereoskopowej osi czasu 3D w trybie Różnicowe, ta sama informacja jest prezentowana po obu stronach, w związku z czym obraz będzie jednolicie szary. Szachownica: Tryb szachownicy powoduje podzielenie obrazu według wzoru szachownicy 16 x 9. „Białe” kwadraty zawierają widok jednego oka, „czarne” zaś drugiego. Tryb Szachownica zapewnia szybkie sprawdzenie różnic między obiema klatkami dla całego obrazu. 3D TV (dwa obrazy obok siebie): Ten tryb ma zastosowanie do podglądu stereoskopowej zawartości na ekranie TV 3D lub za pomocą projektora 3D poprzez podłączenie drugiego monitora. W ten sposób można ominąć potrzebę zastosowania specjalnej karty graficznej lub dodatkowego sprzętu. Drugi monitor trzeba skonfigurować tak, aby działał z macierzystą rozdzielczością i był rozszerzeniem obrazu komputera, a nie kopią. Należy się upewnić, że format wejściowy to dwa obrazy obok siebie. W ustawieniach Podgląd w Panelu sterowania należy wybrać z menu rozwijanego Pokaż podgląd zewnętrzny na pozycję Drugi monitor. Następnie ustawić w programie Studio stereoskopową oś czasu 16 x 9. Na koniec w narzędziu Odtwarzacz kliknąć przycisk Pełny ekran. Pomoc w zakresie konfiguracji można znaleźć w punktach Eksportowanie i podgląd i Ustawienia osi czasu. Anaglif: Stereoskopowy podgląd Anaglif jest odpowiedni do oglądania obrazów z użyciem czerwono-turkusowych okularów bez dodatkowego sprzętu. Wyświetlanie anaglifowe w programie Pinnacle Studio działa poprawnie nawet w przypadku obrazów z dużą zawartością koloru czerwonego dzięki metodzie bardzo podobnej do zoptymalizowanej techniki anaglifowej. 3D Vision: Ten stereoskopowy tryb jest dostępny w przypadku używania wielu kart graficznych NVidia z włączoną obsługą standardu 3D Vision w programie konfiguracyjnym karty. Rodzaj obrazu 3D zależy od dostępnego sprzętu. Na podstawowym poziomie wykrywania obraz 3D Vision jest anaglifowy.

Opcjonalne wskaźniki i elementy sterowania

Opcjonalne wskaźniki i elementy sterowania Opcjonalne wskaźniki i przyciski na ikonie zasobu w przeglądarce Biblioteki pozwalają uzyskać informacje na temat zasobu i w niektórych przypadkach go zmodyfikować bez konieczności dogłębnego poznania tematu. Aby określić, które wskaźniki i przyciski są wyświetlane, należy użyć podręcznej listy kontrolnej na przycisku widoku miniatur. Podpis: Podpis pod ikoną jest aliasem Biblioteki dla zasobu, który można dostosować za pomocą polecenia menu kontekstowego Edytuj podpis dla dowolnego zasobu. Nie musi to być nazwa pliku zasobu (która jest pokazana na etykiecie). Skrót: Obecność tego wskaźnika w lewym górnym rogu miniatury wskazuje, że zasób jest skrótem, a nie niezależnym plikiem multimedialnym. Skróty, które zawierają odniesienia do elementu multimedialnego oraz pakietu ustawień korekcji, mogą być tworzone w menu Plik edytora multimediów dla dowolnego zasobu Biblioteki. Zachowują się one jak zwykłe zasoby i mogą być używane w produkcji. Wskaźnik etykiety: Najniższy z trzech symboli na dole po prawej stronie miniatury pojawia się, jeśli do zasobu są przypisane jakieś etykiety. Należy umieścić wskaźnik myszy na wskaźniku, aby wyświetlić menu, w którym pokazane są istniejące etykiety zasobu. Po umieszczeniu wskaźnika na nazwie etykiety w tym menu, pojawi się przycisk usuwania. Należy kliknąć ten przycisk, aby usunąć etykietę. Należy kliknąć opcję „usuń wszystkie” w dolnej części menu, aby wyczyścić wszystkie etykiety z zasobu. Tworzenie i stosowanie etykiet omówiono w punkcie Etykiety. Wskaźnik kolekcji: Obecność tej ikony nad wskaźnikiem etykiety, oznacza, że zasób został dołączony do jednej lub kilku kolekcji. Aby sprawdzić do których, należy umieścić wskaźnik myszy na ikonie. Tak jak w przypadku menu wskaźnika etykiety, przycisk usuwania pojawia się w chwili umieszczenia wskaźnika myszy na każdej nazwie kolekcji. Należy go kliknąć, aby usunąć dany zasób z kolekcji. Polecenie „usuń wszystkie” spowoduje usunięcie zasobu z wszystkich kolekcji, w których występuje. Oceny: Wiersz gwiazdek nad górnym lewym rogiem ikony umożliwia ocenienie zasobu. Jeśli żadna gwiazdka nie jest podświetlona, zasób jest traktowany jako nieoceniony. Aby ustalić ocenę zasobu lub grupy zasobów, należy kliknąć odpowiednią gwiazdkę na wskaźniku (aby usunąć ocenę, należy kliknąć dwukrotnie pierwszą gwiazdkę) lub wybrać ustawienie w podmenu kontekstowym Zastosuj ocenę. Element sterujący oceny pojawia się z lewej strony, nad miniaturą zasobu. U góry z prawej strony znajduje się przycisk informacji. Wskaźnik korekcji również jest umieszczony u góry, tuż nad wskaźnikiem kolekcji. Wskaźnik 3D: Zasoby, których zawartość jest przeznaczona do wyświetlania w stereoskopowym trybie 3D, są wyróżnione wskaźnikiem 3D. Wskaźnik pojawia się, gdy zasoby wideo i zdjęcia są automatycznie wykrywane jako stereoskopowe podczas importowania ich do Biblioteki oraz gdy zasób został ręcznie ustawiony jako stereoskopowy w korekcjach. Wskaźnik używanych multimediów: Znacznik jest wyświetlany z prawej strony wskaźnika oceny, gdy zasób reprezentowany za pomocą miniatury w danej chwili znajduje się na otwartej osi czasu w projekcie. Znacznik jest renderowany w kolorze zielonym, jeśli zasób jest używany w aktualnie widocznym projekcie. W przeciwnym razie przyjmuje kolor szary. Wskaźnik używanych multimediów ma zastosowanie wyłącznie do zdjęć oraz zasobów audio i wideo. Wskaźnik informacji: Kliknięcie wskaźnika informacji powoduje otwarcie panelu informacji, w którym można edytować ocenę zasobu, tytuł oraz etykiety, jak również przeglądać wszystkie właściwości. Tak jak większość pozostałych wskaźników, wskaźnik informacji można włączać i wyłączać w oknie podręcznym widoku miniatur. Wskaźnik Edytora nagrań z wielu kamer: Projekty utworzone w Edytorze nagrań z wielu kamer zawierają kwadratową ikonę składającą się z czterech kwadratów; ikona znajduje się w prawym górnym rogu miniatury.

Podgląd Bibliotek

Większość typów zasobów Biblioteki obsługuje podgląd w przeglądarce Biblioteki. Taka możliwość jest wskazywana przez przycisk podglądu na ikonie zasobu oraz obecność polecenia Podgląd w jego menu kontekstowym. Należy również pamiętać, że większość typów zasobów można przeglądać na samej ikonie, używając kombinacji Alt + kliknięcie na przycisku odtwarzania. Kliknięcie przycisku podglądu na środku ikony zasobu spowoduje załadowanie elementu do narzędzia Odtwarzacz w celu uzyskania podglądu. W niektórych wypadkach, np. po wybraniu polecenia Edytuj sceny, wyświetlane jest wyskakujące okno odtwarzacza. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Przełącznik trybu widoku 3D Jeśli wyświetlana jest stereoskopowa zawartość 3D, pojawia się Przełącznik trybu widoku 3D. Po otwarciu narzędzia Odtwarzacz do zdjęć, materiałów wideo i projektów używany jest domyślny tryb z ustawień podglądu w Panelu sterowania. Ikona bieżącego trybu pojawia się obok strzałki rozwijanej używanej do przełączania trybów. Dostępne tryby to: Lewe oko, Prawe oko: Podgląd stereoskopowej zawartości może być tak ustawiony, aby był wyświetlany tylko widok lewo- lub prawostronny. Umożliwia to uproszczenie widoku, gdy podgląd stereoskopowy jest niepotrzebny. Edycja przebiega wówczas jak w przypadku filmu 2D. Dwa obrazy obok siebie: Ten tryb umożliwia wyświetlanie klatek dla obojga oczu sąsiadująco w poziomie, przy czym widok lewego oka znajdzie się po lewej, a prawego po prawej. Podczas edytowania nie jest potrzebny żaden sprzęt stereoskopowy. Różnicowe: Ten tryb nadaje się do łatwiejszego wykrywania głębokości obrazu, a szczególnie do wykrywania obszarów o zerowej głębokości. Tryb Różnicowe wskazuje 50% szarość dla obszarów, w których do obu oczu dociera identyczna informacja. Różnica kolorów jest wskazywana, gdy obszary nie są identyczne. Jeśli materiał 2D jest dodawany do stereoskopowej osi czasu 3D w trybie Różnicowe, ta sama informacja jest prezentowana po obu stronach, w związku z czym obraz będzie jednolicie szary. Szachownica: Tryb szachownicy powoduje podzielenie obrazu według wzoru szachownicy 16 x 9. „Białe” kwadraty zawierają widok jednego oka, „czarne” zaś drugiego. Tryb Szachownica zapewnia szybkie sprawdzenie różnic między obiema klatkami dla całego obrazu. 3D TV (dwa obrazy obok siebie): Ten tryb ma zastosowanie do podglądu stereoskopowej zawartości na ekranie TV 3D lub za pomocą projektora 3D poprzez podłączenie drugiego monitora. W ten sposób można ominąć potrzebę zastosowania specjalnej karty graficznej lub dodatkowego sprzętu. Drugi monitor trzeba skonfigurować tak, aby działał z macierzystą rozdzielczością i był rozszerzeniem obrazu komputera, a nie kopią. Należy się upewnić, że format wejściowy to dwa obrazy obok siebie. W ustawieniach Podgląd w Panelu sterowania należy wybrać z menu rozwijanego Pokaż podgląd zewnętrzny na pozycję Drugi monitor. Następnie ustawić w programie Studio stereoskopową oś czasu 16 x 9. Na koniec w narzędziu Odtwarzacz kliknąć przycisk Pełny ekran. Pomoc w zakresie konfiguracji można znaleźć w punktach Eksportowanie i podgląd i Ustawienia osi czasu. Anaglif: Stereoskopowy podgląd Anaglif jest odpowiedni do oglądania obrazów z użyciem czerwono-turkusowych okularów bez dodatkowego sprzętu. Wyświetlanie anaglifowe w programie Pinnacle Studio działa poprawnie nawet w przypadku obrazów z dużą zawartością koloru czerwonego dzięki metodzie bardzo podobnej do zoptymalizowanej techniki anaglifowej. 3D Vision: Ten stereoskopowy tryb jest dostępny w przypadku używania wielu kart graficznych NVidia z włączoną obsługą standardu 3D Vision w programie konfiguracyjnym karty. Rodzaj obrazu 3D zależy od dostępnego sprzętu. Na podstawowym poziomie wykrywania obraz 3D Vision jest anaglifowy.

Wybór treści wyświetlanych w Bibliotece

Biblioteka jest czymś znacznie więcej niż bierną składnicą materiałów do opracowywania projektów w programie Pinnacle Studio.

Przeglądarka Biblioteki ma wiele funkcji porządkowania widoku poprzez chowanie zasobów, które nie spełniają określonych wymagań użytkownika. Bez względu na liczbę plików multimedialnych połączone możliwości tych technik mogą zdecydowanie przyspieszyć przeszukiwanie.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Karty lokalizacji

Najistotniejsze jest to, że każda karta lokalizacji odpowiada innemu wyborowi w Nawigatorze. Tak jak w przypadku kart przeglądarki internetowej, karty lokalizacji można łatwo definiować (klikając ikonę „+” po prawej stronie listy kart) i przydają się do jednoczesnego kontrolowania wielu czynności i obiektów. Kliknięcie w obrębie Nawigatora powoduje skonfigurowanie lokalizacji dla aktualnej karty, a po kliknięciu innej karty użytkownik zostaje przeniesiony do jej zapisanej lokalizacji w drzewie. Tylko zasoby w obrębie wybranej lokalizacji są wyświetlane w przeglądarce. Jeśli jednak lokalizacja ma podfoldery, ich zawartość zostanie dołączona. Aby zapewnić łatwą obsługę, należy wybrać lokalizację jak najbliżej spodu hierarchii folderu. Inne elementy sterujące umożliwiają dalsze ograniczenie wyświetlania poprzez odfiltrowywanie określonych zasobów w wybranej lokalizacji. Każda karta lokalizacji zachowuje swój zestaw filtrów, w związku z czym każda zmiana ustawień filtrowania wpływa jedynie na aktualną kartę.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Filtrowanie według oceny

Element sterujący Filtruj według oceny w górnej części Biblioteki ukrywa wszystkie zasoby, które nie mają przynajmniej określonej oceny w zakresie od jednej do pięciu gwiazdek (brak gwiazdek oznacza element, który nie został oceniony). Aby użyć filtra, wystarczy kliknąć gwiazdkę oznaczającą minimalną ocenę, która ma być uwzględniona w wyborze. Domyślne ustawienie filtra zapewnia wyświetlanie wszystkich zasobów, bez względu na ocenę. Instrukcje dotyczące wyłączenia jednocześnie wszystkich filtrów można znaleźć w punkcie Niezamierzone filtrowanie. Aby wyłączyć jedynie filtr oceny, należy kliknąć ostatnią zaznaczoną gwiazdkę lub kliknąć dwukrotnie dowolną gwiazdkę.

Na tym zbliżeniu zaznaczone są trzy gwiazdki, co oznacza, że wyświetlane są tylko zasoby z ocenami co najmniej trzech gwiazdek.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Filtrowanie według stereoskopowych zasobów 3D

Aby wyświetlić tylko stereoskopową zawartość 3D, należy kliknąć przycisk 3D u góry Biblioteki. Aby powrócić do wyświetlania także zasobów 2D, należy kliknąć ponownie przycisk 3D.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Filtrowanie według etykiet

Innym sposobem zawężenia zakresu wyświetlanych zasobów jest filtrowanie według etykiet. Etykiety to słowa kluczowe, które można przypisać do zasobów podczas pracy. Po zdefiniowaniu etykiet można ich używać w różny sposób do kontrolowania zasobów wyświetlanych przez przeglądarkę. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Etykiety.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Wyszukiwanie

W górnej części po prawej stronie Biblioteki znajduje się pole wyszukiwania, które umożliwia dalsze filtrowanie wyświetlanych elementów. W trakcie wprowadzania wyszukiwanego wyrażenia przeglądarka na bieżąco aktualizuje widok i pokazuje jedynie elementy, których tekst odpowiada wyszukiwanemu wyrażeniu. Nawet jeśli poszczególne wyrażenia są oddzielone spacjami, w przypadku każdego wyrażenia dopuszczalne są dopasowania niepełnych oraz pełnych wyrazów. Lista rozwijana umożliwia sprecyzowanie, czy wyniki wyszukiwania mogą zawierać tylko jedno pasujące wyrażenie czy wszystkie wprowadzone wyrażenia muszą znaleźć się w wynikach.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Niezamierzone filtrowanie

W razie potrzeby można połączyć ze sobą różne metody filtrowania. Jeśli jakieś typy filtrowania pozostaną włączone, gdy użytkownik ich nie potrzebuje, prawdopodobnie niektóre zasoby, które powinny być widoczne, będą nadal ukryte. Jeśli nieoczekiwanie nie można znaleźć jakiegoś elementu w przeglądarce, należy sprawdzić, czy filtry są wyłączone. Przeglądarka zabezpiecza przed wystąpieniem możliwości niezamierzonego filtrowania. W tym celu wyświetla ostrzeżenie o filtrowaniu, które jest widoczne, gdy filtr jest aktywny. Ostrzeżenie o filtrowaniu (pomarańczowy pasek), takie jak przedstawione tutaj, jest wyświetlane w górnej części przeglądarki za każdym razem, gdy filtrowanie jest aktywne. Należy kliknąć ikonę x w prawym rogu, aby wyłączyć od razu wszystkie filtry.

Etykiety

Biblioteka umożliwia obsługę dużej liczby plików zasobów oraz wygodne przeglądanie elementów, nawet jeśli w jednym folderze znajduje się wiele elementów. Przeglądarka zapewnia wiele sposobów wykluczania niepotrzebnych zasobów z wyników wyświetlania. Jednym ze sposobów wyświetlania zasobów w przeglądarce jest filtrowanie według etykiet. Etykieta to po prostu wyraz lub krótkie wyrażenie, które może być przydatne jako termin wyszukiwania. Przypisywanie etykiet do multimediów przez użytkownika jest opcjonalne, ale jeśli jest stosowane, stanowi istotną pomoc w zakresie selekcji zasobów do wyświetlenia.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Zarządzanie etykietami i filtrowanie

Zarządzenie etykietami i filtrowanie według etykiet jest obsługiwane w panelu, który pojawia się po kliknięciu przycisku Etykiety u góry. Panel można również wywołać przez wybranie poleceń Zastosuj etykietę > Utwórz nową etykietę z menu kontekstowego dowolnego zasobu. Panel etykiet z etykietami posortowanymi alfabetycznie U góry panelu etykiet znajduje się pole tekstowe do wprowadzania nazw nowych etykiet. Panel zawiera ponadto listę dotychczas zdefiniowanych etykiet, pozwala na ich usuwanie lub zmianę ich nazwy oraz umożliwia wybór zasobów, które mają być wyświetlane w Bibliotece.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Tworzenie, zmiana nazwy i usuwanie etykiet

Aby utworzyć nową etykietę, należy kliknąć pole tekstowe u góry panelu i wpisać treść etykiety. Następnie należy wybrać materiał multimedialny, do którego etykieta ma być przypisana, upewnić się, że zaznaczono pole Zastosuj etykietę do wybranych multimediów, i kliknąć przycisk Utwórz nową etykietę obok pola tekstowego. Nie ma ograniczeń co do liczby etykiet, które można tworzyć. W przypadku próby wpisania istniejącej nazwy wyświetlany jest komunikat, że taka etykieta już istnieje i nie zostanie dodana do wybranych multimediów. Aby zastosować istniejącą etykietę do aktualnie wybranych zasobów w przeglądarce, należy kliknąć nazwę etykiety. Wybranie wielu zasobów do przypisania etykiety usprawnia znacznie proces w porównaniu z przypisaniem etykiet pojedynczo. Umieszczenie wskaźnika myszy na etykiecie powoduje wyświetlenie przycisków Zmień nazwę i Usuń. Kliknięcie etykiety spowoduje zastosowanie tego do wszystkich obecnie zaznaczonych zasobów. Zatrzymanie kursora myszy nad etykietą uwidacznia elementy sterujące służące do zmiany nazwy lub usuwania etykiety. Aby zmienić nazwę, należy kliknąć ikonę Zmień nazwę, wpisać nową nazwę i kliknąć przycisk Enter. W celu usunięcia etykiety należy użyć ikony Kosz na śmieci. Do usuwania wszystkich etykiet od razu służy przycisk Usuń wszystkie etykiety u dołu panelu. Podczas usuwania używanej etykiety będzie można wycofać operację.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Sortowanie etykiet

Na środku panelu etykiet znajduje się lista rozwijana Sortuj według, z której można wybrać dwie opcje: Abc, zapewniającą sortowanie alfabetyczne, lub Związek, w przypadku której pozycje są sortowane według popularności w kolejności malejącej w ramach zbioru zasobów aktualnie wyświetlanych. Druga możliwość oznacza sortowanie etykiet za każdym razem, gdy są zaznaczane lub ich zaznaczenie jest usuwane.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Filtrowanie z etykietami

Obok nazwy każdej etykiety w panelu znajduje się ikona Filtr, która umożliwia zawężenie zbioru elementów wyświetlanych w przeglądarce. Widok jest aktualizowany automatycznie w chwili zaznaczania i usuwania zaznaczenia etykiet. Dokładny efekt wybranych opcji zależy od innego elementu sterującego — listy rozwijanej Dopasowanie powyżej etykiet. Ta lista zawiera trzy opcje. Brak — powoduje wyświetlenie tylko tych zasobów, które nie zawierają żadnej z zaznaczonych etykiet. Jeśli użytkownik ma oznaczony etykietami zestaw zdjęć przedstawiających zwierzęta, zaznaczenie etykiet „pies” i „kot”, a następnie wybranie opcji Brak powinno spowodować ukrycie większości zdjęć zwierzaków. Częściowe — powoduje wybranie zasobów zawierających dowolne z etykiet, czyli dokładnie tych, które zostaną ukryte przez opcję Brak. Pozostawienie zaznaczenia etykiet „pies” oraz „kot” i zmiana ustawienia na Częściowe spowoduje wyświetlenie wszystkich zdjęć przedstawiających psy i koty, również tych, na których występują oba zwierzęta. Zdjęcia, które nie zawierają żadnej z etykiet, zostaną ukryte. Pełne — powoduje wybranie tylko tych zasobów, które zawierają wszystkie etykiety. Gdy będą zaznaczone te same pola, powinny teraz zostać wyświetlone tylko te zdjęcia, na których występuje co najmniej jeden kot oraz co najmniej jeden pies. W przypadku opcji Częściowe, zaznaczanie dodatkowych etykiet powoduje zwiększanie liczby wyświetlanych zasobów, a w przypadku opcji Pełne — jej zmniejszanie.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Wyłączenie filtrowania etykiet

Gdy etykiety są ustawione na filtrowanie zawartości Biblioteki, pomarańczowy pasek u góry przeglądarki zawiera używane etykiety. Aby wyłączyć filtrowanie według konkretnej etykiety, należy wywołać panel etykiet i usunąć zaznaczenie ikony Filtr dla tej etykiety. Wyłączenie wszystkich filtrów jednocześnie umożliwia kliknięcie przycisku x z prawej strony pomarańczowego paska. Sztuka oznaczania etykietami Nie ma jedynej właściwej metody używania etykiet. Najlepszym sposobem ich używania (jeśli użytkownik z nich korzysta) jest sposób, który zapewnia użytkownikowi największą skuteczność działania. Istotne jest to, aby odbywało się to w sposób spójny. Im bardziej skrupulatne i systematyczne jest oznaczanie multimediów etykietami, tym bardziej przydatne będą one dla użytkownika. W związku z tym, że zamierzeniem jest szybkie odszukanie danego zasobu, gdy użytkownik go potrzebuje, etykiety powinny być wybierane w odpowiedni sposób, tak jak wyrażenia wyszukiwania. W przypadku zdjęć rodzinnych etykiety mogą zawierać imiona osób występujących na każdym zdjęciu. W przypadku filmów wideo z wakacji prawdopodobnie przydatne będą etykiety zawierające nazwy odwiedzanych miejsc. Terminy wideograficzne („podwójny”, „sylwetka”, „na zewnątrz”) mogą również z powodzeniem pełnić rolę etykiet, ułatwiając wyszukiwanie zasobów, które spełniają określone wymagania konstrukcyjne lub twórcze.

Wykrywanie scen wideo

Za pomocą funkcji Biblioteki automatycznego wykrywania scen materiał wideo można automatycznie lub ręcznie podzielić na wiele scen. Podział nieprzetworzonych plików na fragmenty o długości sceny znacznie ułatwia pewne zadania związane z edycją materiału. Czas wymagany do wykrycia scen różni się w zależności od długości klipu i wybranej metody wykrywania. Stan wykrywania jest przedstawiany na bieżąco na pasku postępu.

Aby zainicjować wykrywanie scen, należy wybrać jedną z metod z menu kontekstowego Wykryj sceny dla zasobów wideo.

Według daty i godziny: Ta opcja często umożliwia wyznaczenie logicznego rozgraniczenia scen, które oddaje intencje autora podczas nagrywania. W przypadku wielu formatów nagrywania cyfrowego, takich jak DV i HDV, przerwanie ciągłości rejestrowanych danych kodu czasowego następuje w chwili uruchomienia kamery po zatrzymaniu. Te przerwy w robieniu zdjęć są traktowane jako przerwy scen w ramach tej opcji.

Według zawartości: W ramach tej opcji narzędzie do wykrywania scen analizuje zawartość obrazu klatka po klatce i ustala nową scenę, gdy nastąpi nagła zmiana zawartości. Jednak szybka zmiana kadru lub dynamiczna sekwencja obrazu może spowodować niewymagane przerwanie. Według odstępu czasu: W tym wariancie użytkownik definiuje długość scen, które mają być utworzone. Pojawia się małe okno edycji umożliwiające wprowadzenie wymaganej wartości w godzinach, minutach, sekundach i milisekundach. Długość sceny wynosi minimalnie jedną sekundę. Należy nacisnąć klawisz Enter, aby potwierdzić wprowadzenie.

Ręczne dzielenie scen w klipie

1.W panelu Biblioteka kliknij klip prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Edytuj sceny z menu kontekstowego.

Zamiast panelu Biblioteka zostanie wyświetlony panel Widok scen. Pojawi się też wyskakujące okno odtwarzacza.

2.W wyskakującym oknie odtwarzacza zatrzymaj nagranie w miejscu, w którym chcesz podzielić scenę, używając elementów sterowania odtwarzaniem.

3.Kliknij przycisk Podziel scenę, aby dodać miniaturę wskaźnika sceny, która będzie widoczna w Widoku scen.

4.Po ustawieniu wszystkich wybranych scen zamknij wyskakujące okno odtwarzacza.

Uwaga: Należy zamknąć panel Widok scen, aby uzyskać dostęp do poleceń Wykryj sceny i Edytuj sceny w menu kontekstowym.

Wyświetlanie scen

Aby wyświetlić katalog scen dla określonego pliku wideo, należy wybrać opcję Pokaż sceny z menu kontekstowego lub wybrać klip, a następnie kliknąć przycisk Widok scen, który pojawia się na dole panelu Biblioteka.

Widok sceny jest tymczasowym trybem wyświetlania. Pomarańczowy pasek w górnej części przeglądarki informuje o tym, że włączony jest widok sceny. Po prawej stronie paska znajduje się przycisk x, który umożliwia wyłączenie tego trybu. Ponowne kliknięcie narzędzia Widok scen wywoła taki sam efekt.

Pojedynczy plik wideo może zawierać wiele scen. Edycja tak podzielonego materiału jest znacznie łatwiejsza niż w przypadku, gdy materiał jest traktowany jako pojedynczy segment. Podczas edycji klipy sceny zachowują się identycznie jak inne klipy wideo.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Usuwanie scen

Aby opróżnić całą listę scen dla pliku wideo, należy wybrać opcję Wykrywanie scen > Usuń sceny w menu kontekstowym zasobu. Aby usunąć poszczególne sceny, należy wybrać co najmniej jedną scenę, a następnie nacisnąć klawisz Delete.

Korekcja multimediów

Korekcja multimediów Istnieje możliwość zastosowania korekcji do multimediów w Bibliotece. Plik źródłowy korygowanego zasobu nie jest modyfikowany: zamiast tego parametry korekcji są przechowywane w bazie danych Biblioteki i są ponownie stosowane, gdy dany element zostanie wyświetlony lub użyty. Więcej informacji można znaleźć w punkcie Korekcja multimediów na osi czasu.

name="SmartMovie">SmartMovie

SmartMovie Narzędzia SmartMovie są zintegrowanymi generatorami projektów, które umożliwiają automatyczne tworzenie pokazu slajdu lub filmu na podstawie dostarczonych multimediów. Produkcja będzie zawierać animowane przejścia, pełną ścieżkę dźwiękową oraz atrakcyjne efekty wizualne.

W dolnej części Biblioteki należy kliknąć opcję SmartMovie. Aby rozpocząć, należy wybrać z Biblioteki serię zdjęć (lub innych obrazów) lub plików wideo. Muzyka może pochodzić z zasobów dźwięku cyfrowego w bibliotece lub można opracować na poczekaniu ścieżkę dźwiękową za pomocą narzędzia ScoreFitter.

Można zaakceptować przygotowany materiał lub dopracować go ręcznie, w zależności od preferencji. Jeśli efekt końcowy jest zadowalający, wystarczy kilka kliknięć, aby nagrać materiał na dysku lub zapisać jako plik, który następnie można wykorzystać do innych celów, np. zamieścić w Internecie.

Panel narzędzia SmartMovie wysuwa się w oknie od spodu. Zawiera on trzy panele podrzędne. Skrajny lewy panel zawiera informacje na temat narzędzia SmartMovie oraz wskazówki dotyczące zalecanej liczny plików do wykorzystania. Środkowy panel podrzędny to miejsce przechowywania z pojemnikami na zdjęcia i inne obrazy (u góry) oraz materiały audio. Prawy panel podrzędny zawiera elementy sterujące umożliwiające dostosowanie pokazu.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Dodawanie multimediów

Aby dodać multimedia do produkcji, należy przeciągnąć je z przeglądarki do górnego pojemnika w obszarze przechowywania. Należy przeciągnąć miniatury w obszarze przechowywania, aby uzyskać odpowiednie uporządkowanie elementów. Należy kontynuować dodawanie następnych elementów, aż zostanie osiągnięty zamierzony efekt. Aby dodać muzykę, należy przeciągnąć co najmniej jeden plik dźwiękowy do dolnego pojemnika w obszarze przechowywania. Można też kliknąć przycisk klucza wiolinowego w lewym dolnym rogu pojemnika audio, aby utworzyć ścieżkę dźwiękową w narzędziu ScoreFitter. Gdy multimedia są dodawane, łączny czas trwania materiału źródłowego jest wyświetlany w górnym lewym rogu pojemnika. Niekoniecznie jest to długość ostatecznego filmu. Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Podgląd, edycja i eksportowanie

Gdy multimedia są już na miejscu, należy kliknąć przycisk Podgląd na pasku stopki pod narzędziem. Projekt zostanie utworzony i przedstawiony w oknie podglądu. W razie potrzeby można wrócić do ustawień w celu zmodyfikowania wybranych multimediów.

Kliknięcie przycisku Podgląd spowoduje automatyczne zapisanie wybranych multimediów w kolekcji o nazwie Najnowsza inteligentna kreacja. Jeśli użytkownik zamierza korzystać jeszcze z tego grupowania zasobów, należy zmienić nazwę kolekcji, aby nie dopuścić do jej zastąpienia podczas kolejnego przejścia do podglądu SmartMovie.

Faza analizy procesu generowania filmu SmartMovie może trochę potrwać, jeśli materiał jest analizowany po raz pierwszy. Pełne renderowanie projektu, z postępem wskazywanym przez zacienienie na podziałce czasowej narzędzia Odtwarzacz, może wprowadzić dodatkową zwłokę w udostępnieniu w pełni szczegółowego podglądu.

Przycisk Edytuj umożliwia przeniesienie produkcji na oś czasu Edytora filmu w celu przeprowadzenia szczegółowej edycji. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie, czy ustawienia wideo osi czasu są zgodne z wymaganiami pokazu. Przycisk ustawień wideo na panelu ustawień zapewnia do nich dostęp. Patrz również Oś czasu projektu.

Gdy prezentacja odpowiada wymaganiom użytkownika, należy kliknąć przycisk Eksportuj, aby nagrać dysk lub utworzyć plik w celu przesłania.

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Obszar przechowywania

Zdjęcia w górnym pojemniku są wyświetlane jako ikony, a pliki muzyczne i dźwiękowe w dolnym zbiorniku pojawiają się jako wiersze tekstu przedstawiające nazwę pliku i czas trwania każdego zasobu. Oba pojemniki umożliwiają wybór wielu elementów, zmianę kolejności za pomocą metody „przeciągnij i upuść” oraz mają menu kontekstowe z dwoma poleceniami:

Usuń zaznaczone: Zaznaczone multimedia są usuwane z produkcji SmartMovie. Są one nadal dostępne w Bibliotece do innych zastosowań. (Skrót: Usuń.)

Otwórz edytor: To polecenie umożliwia otwarcie narzędzia Korekcje Edytora zdjęć lub Edytora audio. Wszelkie wykonane modyfikacje multimediów mają zastosowanie wyłącznie w obrębie produkcji SmartMovie. (Skrót: dwukrotne kliknięcie).

Pojemniki projektu Pinnacle Studio 23 Ustawienia narzędzia SmartMovie

Ustawienia w tym panelu podrzędnym umożliwiają dostosowywanie produkcji SmartMovie.

Wprowadzone ustawienia zostaną użyte przy tworzeniu następnej produkcji. Przycisk ustawień wideo umożliwia skonfigurowanie opcji osi czasu, które będą zastosowane, jeśli produkcja zostanie przeniesiona do Edytora filmu. Przycisk „wyczyść projekt” umożliwia usunięcie wszystkich multimediów z projektu i powrót do ustawień domyślnych.

Tytuł: Należy wprowadzić podpis, który zastanie użyty jako główny tytuł filmu.

Długości klipu: Tempo wyświetlania obrazu filmu wzrasta wraz ze skracaniem długości klipu. Aby użyć oryginalnej długości zasobu, należy wybrać opcję Maks.

Panoramowanie i powiększanie: Zaznaczenie tej opcji spowoduje ożywienie prezentacji za pomocą symulowanych ruchów kamery.

Dopasuj obraz: Tę opcję należy zaznaczyć, aby powiększyć materiał, który jest zbyt mały dla formatu klatki projektu.

Głośność wideo: Umożliwia ustawienie głośności oryginalnego dźwięku w wykorzystywanych segmentach wideo. Jeśli ścieżka dźwiękowa ma jedynie zawierać muzykę w tle, należy ustawić wartość zero.

Komentarze